Deze tekening is een vereenvoudiging van het logo van de podcast NRC Vandaag. Het origineel (hier niet afgebeeld vanwege auteursrechten) is ontworpen door de Nederlandse illustrator Seb Agresti. Via de podcast kunnen mensen thuis of onderweg naar onderwerpen uit het wereldnieuws luisteren. Seb Agresti laat dat schitterend zien door middel van het uitzicht uit een venster: dichtbij staan een theekop en schrijfspullen, vlak voor het raam van de luisteraar (of de journalist). Buiten loopt de weg naar de wereld, gesymboliseerd door de skyline van een wereldstad. De enorme zon die de weg naar de horizon rood kleurt maakt het uitzicht op de wereld nog indrukwekkender.
Een meesterwerk dat mooi bij een les over perspectief past is ‘Het laantje van Middelharnis‘ van Meindert Hobbema uit 1689. Je kunt goed zien dat verder weg alles kleiner wordt. Ook de weg wordt steeds smaller tot die bijna verdwijnt aan de horizon. Wij bevinden ons als kijker een fractie hoger dan de mensen in het schilderij. Door de lage horizon steken de bomen langs het pad er ver boven onze horizon/ooghoogte uit en bestaat een groot deel van het schilderij uit een typisch Hollandse wolkenlucht. Het diepte-effect wordt nog versterkt door de sporen van een kar op het pad en de slootjes langs de weg. Hobbema laat duidelijk zien dat het land door boeren wordt gebruikt; zo is rechts iemand bezig met snoeiwerk. Hobbema heeft waarschijnlijk eerst buiten schetsen gemaakt en daarna in zijn atelier alles samengevoegd en geschilderd. In de 17e eeuw en ook daarna was er ook in het buitenland veel vraag naar dit soort schilderijen. In 1815 werd het door de gemeente Middelharnis voor 1000 gulden verkocht aan een Engelse verzamelaar. Tegenwoordig hangt het ‘niet te koop’ in The National Gallery in Londen.
In een andere meesterwerk, het schilderij ‘Wandelaar boven de nevelen’ uit 1817 van Caspar David Friedrich tuurt een wandelaar vanaf een bergtop naar de ontzagwekkende omgeving. Omdat de bergen in nevelen zijn gehuld kun je de horizon niet zien maar die is er wel, op ooghoogte van de wandelaar en van ons als kijker. Ook in games worden dit soort spectaculaire perspectieven gebruikt. Kijk hoe verder weg alles steeds vager is geschilderd (zie hoofdstuk 6).
EXTRA: Maak een variatie op dit onderwerp. Misschien zien we bij jou een heldhaftige of gevaarlijke strijder op een toren of het dak van een wolkenkrabber.