Het eerste meesterwerk met een treffende gezichtsuitdrukking is een marmeren beeld van de Bijbelse figuur David, gemaakt door de Italiaanse beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini in 1624. Hij maakte het beeldhouwwerk in opdracht van de kerk. De meeste kunst uit die tijd werd gemaakt in opdracht van de kerk, van een vorst of een rijke ondernemer. Het beeld van in totaal 1.70 meter hoog staat in de Galleria Borghese in Rome, een paleis genoemd naar de opdrachtgever van het beeld, kardinaal Scipione Borghese. Het beeld gaat over het moment dat de jongeman David op het punt staat een dodelijke steen te slingeren naar de reus Goliath. In zijn gezicht zie je de enorme concentratie en spanning. Hij moet in één keer zijn doel treffen anders is hij verloren. Zijn lippen zijn samengeperst en ogen volledig gericht op de reus in de verte. Het is haast onvoorstelbaar dat zoiets in steen kan worden uitgebeeld.
Het derde meesterwerk is een spotprent uit een krant, rond 1830 getekend door Honoré Daumier. De spotprent begint linksboven met een karikatuur van een Franse koning Louis Phillipe I. In de volgende drie tekeningen verandert zijn hoofd langzaam in een peer. De koning was duidelijk niet bij iedereen geliefd en de peer werd zelfs als graffiti op muren getekend. In een karikatuur worden opvallende trekken van een gezicht sterk overdreven: hier dikke hangwangen en een enorme onderkin, een zuinig mondje, gefronste wenkbrauwen en samengeknepen ogen. De gezichtsuitdrukking is nors en argwanend/wantrouwend.