In een Christelijk passieverhaal over de kruisweg van Jezus had de Heilige Veronica het besmeurde en bebloede gezicht van Jezus uit medelijden afgeveegd met haar eigen hoofddoek. Toen ze thuiskwam zag ze tot haar verwondering het gezicht van Jezus op het doek afgebeeld. Inmiddels heeft ze zelf een nieuwe knap geschilderde hoofddoek om.
Het wonderlijke verhaal is vele keren geschilderd. Meestal wordt het doek aan twee kanten vastgehouden. Vaak zit er nog veel meer ingewikkelde draperie in de schilderijen dan alleen het wonderdoek. Draperie met de meest ingewikkelde plooien was ook een demonstratie van virtuositeit.
In een schilderij van Hans Memling uit ca. 1470 over hetzelfde onderwerp bestaat ongeveer de helft van het beeldvlak uit draperie.
Een paar honderd jaar eerder was de 13e-eeuwse Italiaan Giotto di Bondone een van de eerste kunstenaars die schaduw en licht gebruikte om zijn menselijke figuren gewicht en volume te geven. Zijn figuren en de manier waarop ze gekleed zijn, zijn zeer geschikt voor het leren tekenen van draperieën in kleding. Op deze muurschildering wordt Lazarus (rechts), die aan een ziekte was overleden, door Jezus tot leven gewekt.