De afbeelding is een nageschilderd detail uit een fabelachtige versiering in een kerk in Italië. Uiteraard heb ik er eerst een foto van gemaakt want het was veel te ingewikkeld om ter plekke na te tekenen. De originele versiering is gemaakt van gekleurde stukken keramiek. Het patroon is veel complexer dan het blokkenpatroon en een geometrisch meesterwerk. Het is een vorm van isometrisch perspectief: alle lijnen die de diepte ingaan lopen evenwijdig. Van het nageschilderde detail heb ik een puzzel van zes stukken gemaakt. De snijlijnen van de zes puzzelstukken zijn duidelijk zichtbaar.
Doordat het ontwerp overal de snijlijnen overlapt blijft het ook voor mijzelf elke keer weer lastig om de puzzel in elkaar te zetten.
EXTRA: Na het laten zien van deze puzzel heb ik een aantal leerlingen een keer gevraagd om ook een puzzel te ontwerpen met dieptewerking. Ik heb ze de volgende instructies gegeven:
Teken op dik papier of stevig wit karton een rechthoekig kader van 18 x 12 cm. Verdeel het kader met een potlood en liniaal in zes vierkante puzzelstukken van 6 x 6 cm.
Ontwerp je puzzel, als het lukt met dieptewerking. Het hoeft geen patroon te zijn! Laat jouw lijnen/vormen/gekleurde vlakken de snijlijnen van de zes vierkanten overlappen. Knip of snijd na afloop de puzzelstukjes voorzichtig los.
Je ziet hier drie totaal verschillende uitwerkingen met kleurpotlood door 11-12 jarige (!) leerlingen:
In deze eerste puzzel gaan lange slingerende stroken van elk drie gekleurde lijnen voor- en achter elkaar langs waardoor ze in de ruimte lijken te zweven. Ook hier zie je nog vaag de snijlijnen van de zes vierkante puzzelstukken.
In de tweede, schitterend gekleurde puzzel zie je objecten met een duidelijke zijkant en allerlei vormen die elkaar overlappen.
In de derde puzzel is het een heerlijke chaos van allerlei 3D objecten. Ook hier zijn de snijlijnen van de puzzel nog vaag zichtbaar.