Deze afbeelding is een detail uit een lange strook van gekleurde stukken keramiek, een versiering in een kerk in Italië. Net als het blokjespatroon geeft dit patroon de illusie van diepte. Ik heb er met acrylverf op stevig wit karton een puzzel van zes stukken van gemaakt. Je ziet de snijlijnen van de zes puzzelstukken. Doordat het ontwerp overal de snijlijnen overlapt blijft het lekker lastig om de puzzel weer in elkaar te zetten.
EXTRA: Naar aanleiding van deze puzzel heb ik leerlingen van ca. 11-12 jaar gevraagd om een puzzel te ontwerpen. Ik heb ze de volgende instructies gegeven:
Teken op dik stevig papier of wit karton een rechthoekig kader van 18 x 12 cm. Verdeel het kader met een potlood in zes vierkante puzzelstukken van 6 x 6 cm. Ontwerp je puzzel, eventueel met dieptewerking. Het wordt een leuke en lastige puzzel als jouw lijnen/vormen/gekleurde vlakken de snijlijnen van de zes vierkanten overlappen. Het hoeft geen patroon te zijn. Pas als je ontwerp af is, knip of snijd je de puzzelstukjes voorzichtig uit elkaar.
Je ziet hier drie totaal verschillende uitwerkingen met kleurpotlood door 11-12 jarige (!) leerlingen:
In deze eerste puzzel gaan lange slingerende stroken van elk drie gekleurde lijnen voor- en achter elkaar langs waardoor ze in de ruimte lijken te zweven. Ook hier zie je nog vaag de snijlijnen van de zes vierkante puzzelstukken.
In de tweede, schitterend gekleurde puzzel zie je objecten met een duidelijke zijkant en allerlei vormen die elkaar overlappen.
In de derde puzzel is het een heerlijke chaos van allerlei 3D objecten. Ook hier zijn de snijlijnen van de puzzel nog vaag zichtbaar.