De drie niveaus
De drie niveaus hebben een oplopende moeilijkheidsgraad: In niveau 1 ligt het accent op vlakke vormen en structuren.
In niveau 2 wordt aandacht besteed aan compositie en de suggestie van 3D/plasticiteit. In niveau 3 speelt perspectief een grotere rol. Je kunt uit elk niveau een les kiezen die je aanspreekt, er is geen verplichte volgorde..
Materialen
Standaard formaat tekenpapier (bijv. A4, A3), een allround tekenpotlood (ik adviseer 2B), een goed gum en een puntenslijper. Andere materialen zoals fineliners zijn prima maar niet noodzakelijk. Digitaal tekenen (bijv. op een iPad) is ook een mogelijkheid.
- Gebruik basispotlood.nl gratis thuis, op school of op vakantie.
- Kies een onderwerp uit een van de niveaus of gebruik de zoekfunctie.
- Ook een los hoofdstuk of oefening is al echt tekenles!
- Liever op papier? Download en print een hoofdstuk of losse afbeelding.
- Heb je vragen over een les? Stuur een mail naar info@basispotlood.nl
Het idee achter basispotlood.nl:
Aanvankelijk heb ik vooral tekenlessen gemaakt voor kinderen/jongeren vanaf ongeveer 9 jaar. Vanaf deze ‘drempel-leeftijd’ worden zij kritischer op hun werk wat helaas te vaak en onterecht opgevat wordt als verlies van creativiteit. De bron van mijn lessen is de tekenkunst zelf, van meesterwerken uit de kunstgeschiedenis tot fantasierijke illustraties en strips. Tekenles en kunstbeschouwing in één! De nadruk ligt op visuele communicatie via onderwerpen die de eigen verbeelding prikkelen. Natuurlijk hebben sommigen van ons, jong of oud, meer talent dan anderen (net als bij sport, taal, rekenen, muziek, klussen etc.), maar met goeie voorbeelden en oefeningen kan iedereen die dat wil concreet iets leren en daar op ieder niveau voldoening uit halen. Uiteraard is er niks mis mee om ook andere materialen dan een ‘basispotlood’ voor mijn lessen te gebruiken. Met grote dank aan de ontwerpers van Hollands lof Haarlem die deze website vormgeven.
Over de auteur:
Rogier van der Erve studeerde in 1991 af aan de Rietveld academie met als specialiteit tekenen en vrije grafiek. In 1993 behaalde hij zijn eerstegraads bevoegdheid tekenen/kunstgeschiedenis aan de HKU en een master Kunst algemeen aan de Open Universiteit. Sinds die tijd heeft hij 20 jaar als tekenleraar gewerkt met kinderen in de bovenbouw van de Katholieke Montessorischool Bussum. Van 1994 to op heden werkt hij als docent kunst in de examenklassen vwo en havo aan het VAVO Rijnmond College te Rotterdam.
